WILDPLAKKEN

WILDPLAKKEN

Blog

Op deze pagina's vind je nieuws over fotograaf Bert Danckaert. Hier worden zijn fotografieteksten, o.m. geschreven voor <H>ART (www.kunsthart.org) gepubliceerd.
Daarnaast word je geïnformeerd over tentoonstellingen, publicaties en fenomenale randverschijnselen uit de wondere wereld van de fotografie.

Lees hier de teksten verschenen in De Tijd tussen 1999 en 2005

Lees hier de teksten verschenen in <H>ART tussen 2006 en 2010

Lynne Cohen

FototekstenGeplaatst door Bert Danckaert za, oktober 24, 2009 17:04:56

'Cover'

Onlangs verscheen het vijfde boek van de Canadese fotografe Lynne Cohen (Racine, VS, 1944) bij uitgeverij Le Point Du Jour. Waar haar vorige boek ‘Camouflage’ (2005) een bundeling was van uitsluitend zwart-witfoto’s zien we in ‘Cover’ enkel recent kleurenwerk. Cohen begon in de voege jaren ’70 te fotograferen in de tijdsgeest van minimalisme en pop-art. De ingrediënten van Cohens werk bleven de afgelopen 4 decennia nagenoeg hetzelfde: bizarre interieurs van private ruimtes waar vreemde artefacten de enige sporen zijn van menselijke activiteit. Eind jaren ’90 begon ze ook in kleur te werken. Een breuk in haar oeuvre betekende dit echter niet; de vaak intense kleurenfoto’s sluiten naadloos aan bij het oudere werk. Bovendien liet ze het werken in zwart-wit nooit los en haar tentoonstellingen bestaan meestal uit een mix van kleur en zwart-wit.
Ook in ‘Cover’ concentreert Lynne Cohen zich op onderzoeksruimten, klaslokalen, kuuroorden en dies meer. Wat ze toont zijn uitgepuurde, schijnbaar neutrale registraties van de restanten van een zeer specifieke activiteit waarvan we de betekenis meestal niet meer kunnen ontcijferen. Dat maakt haar werk ongemeen absurd. De ‘objectieve’ en ‘serieuze’ benadering lijkt haaks te staan op het humoristische element in Cohens werk maar bepaalt precies de treffende spanning ervan. Zelf zegt ze: “Mijn werk ontstaat vanuit sociale en politieke beweegredenen maar er is geen concrete boodschap. Misschien voel ik me dichter bij de geest van Jacques Tati staan dan bij die van Michel Foucault”.
Een belangrijk aspect in Cohens werk is het feit dat wat we op de foto’s zien niet publiek is en achter gesloten deuren plaatsvindt. We mogen meekijken in de coulissen van laboratoria, militaire installaties. We zien de verlaten kamers van kuuroorden waar men ontstrest of werkt aan lichamelijke onvolmaaktheden. Het lijkt alsof er achter deze verzameling objets trouvés een groot complot schuilgaat dat zich als een hilarische bedreiging manifesteert.
De samenstelling van de foto’s in het boek heeft een even ‘onzichtbaar’ karakter als de schijnbaar registrerende fotografische benadering; de beelden lijken mekaar arbitrair op te volgen, dan weer slechts één beeld op de rechterpagina, dan weer tegenoverliggende bladzijden waarbij twee foto’s in dialoog gaan. Zo worden heel wat (formele) verbanden - of tegenstellingen – uitgespeeld: eens je de connectie ervaart tussen bijvoorbeeld een kuuroord en een militaire installatie komt het psychologische en metaforische karakter van de foto’s nog sterker tot uiting.
Deze beelden gaan over de menselijke drang tot controle en begrip. Terwijl de mens zich daarmee onderhoudt, blijkt hij slechts verwarring te zaaien.

Bert DANCKAERT

‘Cover’ van Lynne Cohen werd uitgegeven bij Le Point Du Jour en kost 35 euro. 24,5 x 31 cm, 144 bladzijden, 129 foto’s, tekst (Frans/Engels) Jiang-Xing Too. ISBN : 978-2-912132-62-8


Uit 'Cover' van Lynne Cohen

  • Reacties(0)

Fill in only if you are not real





De volgende XHTML tags zijn toegestaan: <b>, <br/>, <em>, <i>, <strong>, <u>. CSS styles en Javascript zijn niet toegestaan.