WILDPLAKKEN

WILDPLAKKEN

Blog

Op deze pagina's vind je nieuws over fotograaf Bert Danckaert. Hier worden zijn fotografieteksten, o.m. geschreven voor <H>ART (www.kunsthart.org) gepubliceerd.
Daarnaast word je geïnformeerd over tentoonstellingen, publicaties en fenomenale randverschijnselen uit de wondere wereld van de fotografie.

Lees hier de teksten verschenen in De Tijd tussen 1999 en 2005

Lees hier de teksten verschenen in <H>ART tussen 2006 en 2010

Interview met Dirk Braeckman

FototekstenGeplaatst door Bert Danckaert do, maart 27, 2014 16:21:28

Dirk Braeckman: “Ik sculpteer met licht”

Op 2 maart opende in galerie Zeno-X een nieuwe tentoonstelling van Dirk Braeckman onder de cryptische titel ‘twentyseven.one.seven’. Het fotografisch oeuvre van Braeckman deint uit als een steeds groter wordende schaduw die het gevolg is van een zoektocht die begint in de onmiddellijke omgeving van de fotograaf en die eindigt in een grenzeloze dialoog met de materialiteit van de print en het licht dat het beeld bepaalt. Wij hadden een gesprek met Dirk Braeckman in volle voorbereiding van de expo.

Hij denkt niet in reeksen, begint hij zijn verhaal, maar ziet zijn oeuvre als één serie die begint vanaf het moment dat hij startte met beelden maken. Een tentoonstelling ziet hij als een stand van zaken,niet als de afronding van een periode.

Waarop slaat de titel ‘twentyseven.one.seven’?

Braeckman: “Het is zoals bij de titels van de afzonderlijke werken die ik een code meegeef die niet te ontcijferen valt. Ik zou de titel van de expo nu kunnen uitleggen maar dat heeft eigenlijk geen zin, integendeel zelfs. Het is net zoals ik niet graag te veel uitleg geef bij mijn werk, dat heeft een omgekeerd effect. Ik hou het graag erg cryptisch.

Hoe kom je tot de selectie van een aantal beelden?

Braeckman: “Bij de meeste fotografen ontstaat de selectie na de opname, uit de verzameling negatieven of digitale bestanden. Bij mij werkt dat anders, ik selecteer vanuit de prints omdat de afdruk een cruciale fase is in mijn werkproces. Mijn werk wordt pas zichtbaar wanneer het materieel en tactiel is geworden als afdruk. Vaak gebruik ik ook negatieven van jaren geleden die ik in een andere context plaats en die zo nieuwe mogelijkheden kunnen genereren.”

Hoe zie je je evolutie van de laatste decennia?

Braeckman: “Als je mijn werk van de late jaren 80 vergelijkt met wat ik nu maak, zie je een enorme evolutie. Het gebeurt allemaal impulsief en in heel trage stappen. Ik ben steeds meer gaan abstraheren zonder dat het hermetisch wordt. Een zekere vorm van herkenbaarheid blijft er meestal nog inzitten, hoewel ik ook dat meer en meer loslaat. En natuurlijk het hergebruiken van bestaand beeldmateriaal dat steeds nadrukkelijker wordt, voornamelijk het hergebruiken van eigen beelden.”

Zie je dat als een vorm va ‘jezelf citeren’?

Braeckman: “Ik zie het als appropriation van mijn eigen werk. Dat gebeurt niet alleen met negatieven die ik recupereer uit mijn archief maar meer en meer met prints waarvan ik vertrek. Ook de dokabewerking is de laatste tijd terug nadrukkelijker geworden. De manipulatie van het papier in de donkere kamer was altijd erg belangrijk in mijn werkwijze, in het begin door te spelen met chemicaliën. De laatste tijd gebruik ik vaak licht tijdens de ontwikkeling zodat solarisaties ontstaan. Ik heb in mijn doka een aantal tools waarmee ik kan spelen. Ik zie het als het provoceren van het toeval waarop ik dan weer kan inspelen. Daar bestaat een mooi woord voor: aleatoriek. De aanvaarding van het toeval is voor mij een belangrijke artistieke keuze.”

Het toeval dat ook in de schilderkunst een grote rol speelt waarbij een bepaalde beweging met het penseel een andere uitlokt…

Braeckman: “Inderdaad en mijn werk wordt vaak in de traditie van de schilderkunst bekeken hoewel ik het meer zie als iets sculpturaal - het klinkt vrij romantisch - maar het is haast als boetseren met licht. Wat er op de beelden staat is soms van ondergeschikt belang, het gaat erom hoe ik het vormgeef.”

Beschouw je jezelf als een ‘romantisch’ kunstenaar?

Braeckman: “Ik begrijp dat mensen mijn werk of mijn kunstenaarschap als romantisch bekijken. Voor mij is het dagelijkse realiteit, het is wat ik doe en wat ik heel graag doe. Wel valt me op dat ‘romantiek’ lange tijd not done was en dat het nu stilaan meer aanvaard wordt. Ook is het zo dat ik me soms laat inspireren door schilders uit de romantiek zoals bijvoorbeeld Watteau voor een interventie in Bozar. Maar mijn werk vertrekt niet van een romantisch documentair-autobiografisch standpunt; de beelden gaan niet over mijn eigen leven. Ik zie het veel universeler.”

Hoe zie je de verhouding tussen de opname van het beeld en de bewerking tijdens het afdrukken? Zijn die evenwaardig?

Braeckman: “Ik zie het als één beweging. Zelfs al zitten er jaren tussen het moment van de opname en de dokabewerking. Ik weet nu ook steeds vaker wat ik met een bepaald beeld kan doen; bij het maken van de opname kan ik me het eindresultaat al min of meer voor ogen stellen.”

Blijf je vasthouden aan analoge fotografie?

Braeckman: “Ik gebruik alles door mekaar. Het kan zijn dat ik een digitale opname maak van een analoge print, die ik digitaal bewerk om er dan weer een foto van te maken op negatief. Ik gebruik alle tools die beschikbaar zijn en zie het als een constant experiment. Maar het is vooral de fysieke dialoog die voor mij belangrijk is.”

Hoe ga je om met herhaling? Een aantal thema’s komen steeds terug in je werk…

Braeckman: “Ik denk dat die vraag zich veel minder stelt in de schilderkunst. Neem nu bijvoorbeeld een kunstenaar zoals Morandi en hoe die zich jaren aan een stuk in hetzelfde thema verdiept heeft. Altijd weer op zoek naar kleine verschuivingen en het doorgronden van een essentie. Bij mij is dat ook zo. Neem het thema van het gordijn dat vaak terugkeert in mijn beelden. Dat wordt een symbool voor verhullen of verbergen en dat blijft me dan intrigeren. Ik vertrek steeds vanuit mijn directe omgeving en ik zie geen noodzaak om andere onderwerpen of thema’s te gaan zoeken omdat ik voel dat ik er steeds andere en nieuwe dingen in zal ontdekken.”

En maak je een onderscheid tussen bijvoorbeeld de naakten, portretten of interieurs?

Braeckman: “Neen, voor mij vormt het één geheel. Wat telt is het beeld. Wat er op staat is natuurlijk makkelijk te omschrijven als ‘naakt’ of ‘interieur’ maar ik hou niet van die termen. De Waalse fotograaf Marc Trivier heeft het mooi omschreven dat een foto uiteindelijk niet meer is dan de verbinding van een aantal punten, korrels of beeldpixels.
Bij foto’s wordt er altijd meer gekeken naar wat er op het beeld staat dan hoe het er uitziet omdat er altijd een soort van werkelijkheid aanwezig is. In mijn werk gaat dat niet op, er is slechts een doordruk van de werkelijkheid. Het heeft niks te maken met het moment of de herkenbaarheid ervan. Het gaat over wat ik met die elementen doe.”

Zie je jezelf ooit stoppen met beelden maken?

Breackman: “ Dat kan ik me heel moeilijk voorstellen. Wel heb ik moeilijke periodes doorgemaakt, dat ik te veel bezig was met alles wat er rond het kunstenaarschap hangt. Ik had het moeilijk om te blijven focussen. Het verschil tussen naar een vernissage gaan of in mijn atelier zijn, was vervaagd. Er waren periodes dat ik meer buiten mijn atelier was dan er in. Gelukkig heeft zich dat hersteld en kan ik me volledig op het beeld focussen. Het is nu veel duidelijker waar mijn plek is.”

En dat brengt gemoedsrust?

Breackman: “Neen, ik zal niet snel gemoedsrust vinden (lacht)… Mijn werk is bijzonder arbeidsintensief en er komt heel veel bij kijken. Maar ik ben er in geslaagd me te omringen met een team dat heel wat taken van me overneemt zodat ik me kan concentreren op de essentie. Die situatie brengt een zeker comfort. Gemoedsrust zal ik nooit vinden.

Bert DANCKAERT

‘twentyseven.one.seven’ van Dirk Braeckman tot 12 april in Zeno-X Gallery, Godtsstraat 15, 2140 Borgerhout. Open wo-za van 13 tot 17u. www.zeno-x.com


© Dirk Braeckman - Courtesy of Zeno X Gallery Antwerpen, 27.1/21.7/009/2013. 180 x 120 cm, gelatin silver print mounted on aluminum, edition 1/3





  • Reacties(0)

Fill in only if you are not real





De volgende XHTML tags zijn toegestaan: <b>, <br/>, <em>, <i>, <strong>, <u>. CSS styles en Javascript zijn niet toegestaan.